Několik rad, jak se perfektně vyznat na farmářském trhu a spolehlivě nakoupit ty nejlepší lokální bioprodukty

Ruch i toho nejmenšího městského náměstí, chladnější počasí časného rána během horkého léta, vůně čerstvého ovoce, zeleniny, sýrů, květin a bylinek i lidé zaplňující malé uličky mezi jednotlivými stánky. Farmářské trhy mají zkrátka své neobyčejné kouzlo, kvůli kterému se skutečně vyplatí si přivstat. Také patříte mezi ty, kteří týden co týden nadšeně vyrážejí a nemohou se dočkat lokálních biopotravin? Pokud ano, určitě vám přijde vhod náš malý průvodce nákupem na trhu, který poradí, na jaké potraviny se zaměřit i jak poznat spolehlivého hospodáře, a vyzrát tak na případné nástrahy obchodníků.

1.      Zeptejte se na certifikát

Nejjednodušší způsob, jak zjistíte, že nakupujete kvalitní biopotraviny, je zaměřit se na certifikát, kterým by se měl prodávající vždy prokázat. Uděluje ho jedna ze čtyř kontrolních organizací – KEZ, ABCert, Bureau Veritas nebo Biokont. Jedině ten spolehlivě prokáže, že se skutečně jedná o produkty ekologického zemědělství. Pakliže certifikát prodejce nemá, nelze se spolehnout na to, že jsou jeho produkty v bio kvalitě. V tomto případě byste se ale neměli bát důkladně zeptat na doplňující otázky, abyste přesně věděli, odkud suroviny pochází, kde a jak hospodaří a zda je vše, co prodává, skutečně z jeho farmy.

2.      Nespěchejte a dejte si při výběru na čas

Poznejte farmáře blíže a neomezujte se na jednu či dvě otázky. Důvěra je základem úspěšného nákupu. Navíc svým doptáváním jasně uvidíte, zda potraviny, které prodává, skutečně také pěstuje nebo se jedná jen o překupníka. Nemusíte dělat unáhlené nákupy, v klidu si poznamenejte, který prodejce vás zaujal, a zjistěte si o něm doma něco navíc třeba na jeho webových stránkách. Můžete tak například zjistit, zda byly plodiny skutečně vypěstovány v souladu s ekologickým hospodařením, bez chemie a postřiků. Při nákupu dejte ale také na svou intuici a soustřeďte se na prodávajícího. Působí na vás důvěryhodně? Vypadá jako člověk, který pracuje každý den venku na svém poli?

3.      Kvalitní lokální produkty a jasný původ

Farmářské trhy by měly být místem, kde nakoupíte lokální, a především kvalitní potraviny. Trhy propojují spotřebitele, farmáře a výrobce, a proto si dejte pozor na překupníky, kteří o svých produktech zdaleka nic nevědí. Vyvarujte se koupi především tehdy, nedohledáte-li o prodávajícím ani základní informace. Podporujte i ty nejmenší rodinné farmy a výrobce.

4.      Sezónní sortiment a vzhled jako jasné znamení

Rajčata v květnu? Zpozorněte a dejte přednost spíše sezónním produktům. Také se namísto zeleniny a ovoce perfektních a bezchybných tvarů s lesklým povrchem zaměřte na ty, které mají drobné nedostatky či různé tvary – to je totiž dobré znamení, že pocházejí z lokálních, často ekologických farem!

5.      Nenechte nákup náhodě a vzdělávejte se i doma

Chtěli byste se dozvědět více o tom, jak správně vybrat farmáře podle jednotlivých druhů potravin? Podívejte se na průvodce, který blíže prozradí, jak například poznat ekologická vejce nebo vysvětlí, jak se vyznat v bio mléčných i masných produktech. Více informací o ekologickém zemědělství a biopotravinách najdete také na webových stránkách mysjmebio.cz.

Kvalitní biopotraviny seženete kromě farem a farmářských trhů také v supermarketu. Na obalech se však můžete setkat s celou řadou značek kvality. Jejich seznam a význam přinášíme zde. Nezapomínejte však, že skutečnou biokvalitu prokáže pouze značení logy biolistu nebo biozebry. Seznam farem produkujících výrobky v souladu s ekologickým hospodařením naleznete na lovime.bio a kamprobio.cz.

Kupujte BIO. Pro budoucnost!

Správným krokem, jak podpořit ekologické zemědělce, kteří přirozeně pečují o půdu, krajinu a hospodářská zvířata s maximální ohleduplností, je nákup jejich bioproduktů. Tím, že zvolíte lokálního dodavatele, máte navíc jistotu, že bioprodukty neputovaly dlouhé kilometry přes půl světa. Distribuční cesty a dojezdové vzdálenosti jsou v ČR velmi krátké. To pomůže nejen přírodě, ale rovněž nám i budoucím generacím.