Nároky na úložné prostory rostou. Za komoru, sklep či garáž se stydí 70 % Čechů

Vlivem pandemie lidé skupují sportovní vybavení i nářadí pro kutily. Obvykle ale nemají vyřešeno jejich uskladnění. Zhruba dvě třetiny Čechů bojují s nedostatkem místa v garáži, sklepu nebo komoře a 70 procent lidí se za tyto prostory před známými a sousedy stydí. „Jarní úklid“ vybízí k jejich reorganizaci.

Úložný prostor je důležitým faktorem spokojeného bydlení. Ukazuje se ale, že ani velké prostory mimo obytné části lidem mnohdy nestačí. Podle průzkumu až 69 procent Čechů trápí málo volného místa v komoře, 61 procentům lidí nedostačuje sklep a jen 47 procent majitelů je spokojeno s prostorem v garáži. „Uzavření služeb v posledním roce se promítlo do vybavenosti domácností. Celé rodiny si pořídily kola, lyže, běžky, zábavné prvky pro děti na zahradu a další, ovšem záhy zjistily, že jejich uskladnění je prostorově velmi náročné. Nejlépe na tom jsou lidé s garáží, ale i mezi nimi je podle našeho průzkumu sedm procent těch, kteří v ní kvůli nedostatku místa nikdy neparkují své auto. Podobné je to se sklepy, které až 78 procentům lidí slouží jako nepřehledná ‚úschovna‘ různého haraburdí,“ poukázal Tomáš Medřický, majitel firmy Reponio.

Až 55 procent dotázaných přiznalo, že mezi odloženými věcmi ve sklepě obvykle nenajdou snadno a rychle to, co potřebují. V menších komorách řeší dennodenně stejný problém s přehrabováním a hledáním věcí 58 procent lidí. „Zavalené a nepřehledné úložné plochy navíc nutí majitele skladovat věci i v obytných pokojích, kterým zbytečně ubírají místo a vzdušnost. Když to porovnáme s cenami na realitním trhu za metr čtvereční podlahové plochy, vyjde takové zastavění a ztráta prostoru velmi draho. Úložné prostory jsou každodenní součástí života, nejde pouze o jejich funkčnost, ale lidé se v nich chtějí cítit dobře – třetina domácností využívá garáž jako občasný přístup do domu a ve sklepech a garážích mívají muži své dílny. Trendem je zkrátka využití místa na maximum, ovšem přehledně a ‚na dosah‘. Různé organizéry, skříně, regály a police jsou jen krátkodobým řešením, než se preference majitele změní a potřebuje uskladnit tvarově a velikostně jiné předměty,“ míní Tomáš Medřický.  

Sedm z deseti Čechů by garáž, komoru nebo sklep nejraději skrylo před zraky známých a sousedů. Víc než polovina plánuje jejich reorganizaci. Uspořádat si přehledně a jednoduše úložné prostory mimo obytné plochy přitom není tak složité, jak si mnozí myslí. „Variabilní závěsný systém s desítkami různých držáků, háků, košů a madel funguje jako stavebnice, každý majitel úložného prostoru si jej může vymodelovat na míru. Závěsný panel ze 100procentně recyklovaného PVC o délce 100 nebo 200 centimetrů má nosnost až 200 kilogramů na metr čtvereční a jeho instalaci na stěnu pomocí závěsných lišt zvládne člověk vybavený jen vrtačkou. Cena základních panelů se pohybuje od 590 do 1490 korun, příslušenství, které přicvakne na panel podle potřeby, pak v desítkách až nižších stovkách korun. Není třeba nikam chodit, vše lze objednat online. Pro větší projekty samozřejmě zajišťujeme i návrhy a montáže, ale jak se ukazuje, většina zákazníků si systém zvládne zkonstruovat sama,“ popsal Tomáš Medřický, který závěsný systém objevil v Severní Americe a uvedl na český trh v dubnu loňského roku. Od té doby si získal příznivce nejen v domácnostech, ale také v komerční sféře, kamenných obchodech, skladech, zdravotnictví i ubytovacích zařízeních.