Atlassian končí s podporou Jira Server, řešením je přechod do cloudu

Společnost Atlassian, která nabízí podnikové systémy Jira, výrazně mění obchodní podmínky. Od února roku 2024 definitivně končí podpora systému Atlassian Jira Server a firmy se musí poměrně rychle rozhodnout, zda si výrazně připlatí za přechod na nový produkt určený do datových center, anebo budou služby a data migrovat do Atlassian cloudu.

Atlassian Jira je stejně jako třeba SAP či různé CRM systémy nedílnou součástí informační páteřní sítě v mnoha českých středních i velkých firmách, přičemž v drtivé většině případů české firmy využívají řešení Jira Server. Znamená to, že mají software nainstalovaný na svých vlastních serverech a o bezproblémový chod Jiry se stará interní IT oddělení. Jenomže právě tomuto řešení Atlassian od února příštího roku ukončuje podporu a místo něj nabízí produkt Atlassian Jira Data Center. „Toto řešení má však ekonomický smysl pouze pro opravdu velké firmy, typicky banky či nadnárodní korporace, které mají tisíce uživatelů. Pro ostatní by tak mohl být cestou přechod do cloudu, který má oproti on premise variantě velké množství výhod,“ vysvětluje Jiří Voves ze společnosti Onlio, která je jedním z platinových Atlassian partnerů v České republice. A i když se stále ještě velké procento tuzemských společností obává svěřit svá klíčová data do cloudu, pravdou je, že takové řešení je například z pohledu kyberbezpečnosti obvykle daleko lepší. Málokterá firma má totiž finance a kompetence na to, aby si vlastními silami dokázala vytvořit tak kvalitní zabezpečení serverů a měla k tomu ještě silné personální zázemí. „Přechodu do Atlassian Cloudu se firmy bát nemusí. Společnost samozřejmě dbá na GDPR, servery má umístěné v EU, a navíc disponuje ještě mnoha dalšími mezinárodními bezpečnostními certifikacemi a je také členem Cloud security Alliance,“ pokračuje.

Migrace do Jira Cloud má nesporné výhody

Dalšími obavami, které mnohé firmy brzdí v přechodu na Jira Cloud jsou čas a náklady. Jenomže pro menší firmy s maximálně stovkami uživatelů je cloudová varianta jednoznačně výhodnější, a to nejen vzhledem k vlastní ceně služby, ale právě i v odpadajících investicích do hardwarové infrastruktury a samozřejmě i v oblasti provozních nákladů. A zároveň je standardní migrace do cloudu velmi rychlá, zabere zhruba týden, takže se není třeba bát měsíce trvajících migrací, které většinou brzdí chod firmy. Odpovědní manažeři by se ale měli ještě předtím důkladně rozmyslet, co všechno vlastně chtějí do cloudu migrovat. Zejména u malých firem určitě stojí za úvahu nejjednodušší varianta, kdy k přechodu dojde přirozeně a plynule, což znamená, že v Jira Server dokončí aktuální projekty a nové již budou začínat v Jira Cloud bez migrace historických dat. „V případě, že je třeba migrovat i data, můžeme využít při přechodu do Cloudu náš ověřený standardní balíček, který pokrývá veškerou funkcionalitu a minimalizuje rizika, a to i když migraci nemůžeme chápat jako překlopení Server verze systému 1:1 do cloudu,“ říká dále Jiří Voves a doplňuje, že může nastat i situace, kdy některé addony (přídavné moduly) nemusejí v cloudu existovat. Podle něj to však neznamená, že by cloudová varianta byla horší než Jira Server. Uživatelé v takovém případě o funkcionalitu nepřijdou, jen ji získají jiným způsobem, což má však podle něj často výhodu. „Firmy mohou revidovat leckteré zkostnatělé interní procesy, jejichž obsluha je doposud stála velké množství času i peněz a mohou tak začít pracovat efektivněji s podporou automatizace. A to je právě jedna z těch ne tak viditelných výhod cloudu. Díky migraci na Jira Cloud mohou firmy nasadit automatizaci procesů v takové míře, jakou současný systém Jira Server neumožňuje.“ uzavírá Jiří Voves.

Zdroj: Komunikační agentura Seteva